Historien bakom

Kontakta oss

Vi är ett familjeägt sliperi beläget i Stockholm  där vi servar företag och privatpersoner över hela landet. Vi arbetar idag i tredje generation. Vårt fokus är, och har alltid varit, att leverera tjänster med hög kvalité och snabb service.

Det började på Kungsholmen, där vår butik är belägen än idag. I källarlokalen en halv trappa ner arbetade Lajos och Johnny tillsammans. Lajos lärde sin son Johnny konsten med att slipa knivar och få till en riktigt vass egg.

Johnny slipade knivar på förmiddagen, och levererade de vassa knivarna till restaurangköken runt om i Stockholms stad på eftermiddagen – på motorcykel.

Slipkliniken expanderade och det anställdes chaufförer samt verkstadsarbetare. Johnnys fru Helena började arbeta på företaget år 2004. Även sonen (barnbarnet) Simon började arbeta på Slipkliniken och lärde sig slipa knivar och hantera övriga maskiner i verkstaden.

År 2009 renoverades källarlokalen på Kungsholmen för att att optimera det utrymme vi hade. Nya maskiner, större utbud och många fler kunder. Kunder möttes nu av en mindre förbutik, med kassadisk och knivar på display – istället för att kliva rakt in i verkstaden.

Efterfrågan ökade ytterligare, och vi hade sedan länge växt ur källarlokalen på Kungsholmen. År 2014 flyttade vi hela verkstaden till Jordbro industriområde. Detta innebar en möjlighet att bredda vårt utbud på tjänster genom inköp av nya avancerade maskiner. Bland annat för slipning av sågklingor, pappersknivar, flisknivar, isknivar m.m. Nu började även dottern (barnbarnet) Emma jobba på Slipkliniken. Vi byggde om källarlokalen på Kungsholmen och det blev till en liten butik.

Vi började växa ur även denna lokal – vi behövde mer plats. Vi flyttade verkstaden år 2020 till en större lokal i Brandbergens industriområdeKilowattvägen 12. Den kunde vi anpassa efter våra behov och vi stormtrivs.

Vi är så tacksamma för alla fantastiska kunder som gång på gång väljer oss. Tack!